In cei peste patru ani care au trecut de la aderarea la Uniunea Europeana, Romania a reusit sa atraga doar 1,066 miliarde de euro prin platile intermediare rambursate de Comisia Europeana, ceea ce reprezinta 5,55% din totalul fondurilor structurale si de coeziune, de 19,2 miliarde de euro, alocate in intervalul 2007-2013, conform datelor publicate la sfarsitul primei reuniuni din 2012 a Grupului interministerial pentru absorbtia fondurilor europene. Cu aceasta ocazie, Guvernul s-a angajat ca in acest an sa atraga 6 miliarde de euro, din care 3,5 miliarde de euro din fonduri europene structurale si de coeziune si 2,5 miliarde de euro din fonduri destinate sectorului agricol, ceea reprezinta o crestere de aproape noua ori fata de anul 2011.

Concluzia care se desprinde este ca absorbtia fondurilor comunitare este extrem de importanta iar principalul motor de crestere economica in 2012 este cel legat de atragerea fondurilor europene.
In acest context, pe langa masurile stabilite de Guvern privind imbunatatirea legislatiei si a capacitatii administrative a autoritatilor de management si a organismelor intermediare, este foarte importanta consolidarea capacitatii profesionale a personalului la nivelul organizatiilor publice si private care initiaza si implementeaza proiecte finantate din fonduri europene.

Pentru pregatirea cererilor de finantare si implementarea proiectelor sunt necesare competente profesionale specifice managementului de proiect. Aceste competente profesionale reprezinta capacitatea de a aplica, transfera si combina cunostinte si deprinderi in situatii de munca diverse pentru a realiza activitatile nercesare managementului de proiect la nivelul specificat in standardul ocupational R38 – Manager Proiect.

Competentele profesionale se dobandesc in 3 moduri:
1. pe cale formala – prin cursuri de formarea iniţială, specializare si formare profesionala continua in domeniul managementului de proiect
2. pe cale non-formala – prin practicarea unor activitati specifice in echipe de proiect sau prin autoinstruire
3. pe cale informala – prin modalitati de formare profesionala neinstitutionalizate, nestructurate si neintentionate, in societate sau mediul profesional.

Competentele dobandite pe cale formala se dovedesc prin certificate si diplome de absolvire a studiilor sau cursurilor de specialitate, dar sunt in general bazate pe cunostinte teoretice si mai putin pe practica de implementare. In schimb, competentele profesionale dobandite pe cale non-formala si informala sunt mult mai bine consolidate si bazate pe experienta practica in domeniu.

În Romania, sistemul de evaluare a competentelor profesionale confera transparenta și mobilitate pentru specialistii care isi pot dovedi cunostintele si experienta dobandite in orice context de invatare: formala, informala sau nonformala. Certificarea competentelor se face de catre Centrele de evaluare a competentelor profesionale autorizate de CNFPA si are la baza procedurile de evaluare stabilite prin Ordinul ministrului educatiei nr. 3329/81 din 2005. Certificatul de competenta ofera o garantie pentru experienta profesionala a detinatorului in domeniul si pentru ocupatia pentru care a fost eliberat, avand regimul unui act de studiu recunoscut oficial în Romania si in tarile membre ale Uniunii Europene (cu conditia sa fie tradus si apostilat).

Evaluarea competentelor are la baza standardul ocupational R38 – Manager de Proiect, structurat pe 9 unitati de competenta, conform ariilor de cunostinte din managementul de proiect. In urma procesului de evaluare persoanele declarate competente primesc certificatul de competente profesionale pentru una sau mai multe unitati de competenta din respectivul standard, in functie de cererea persoanei in cauza si de dovezile de competenta prezentate. Exista astfel posibilitatea certificarii competentelor pentru persoane avand experiente diferite, atat ca divesitate cat si ca grad de aprofundare practica. Cu alte cuvinte, orice persoana care are experienta practica in domeniul managementului de proiect, pe care o poate dovedi, poate solicita evaluarea competentelor profesionale la un Centru autorizat de evaluare a competentelor conform Standardului ocupational R38. Derularea procesului de evaluare are loc in maximum 30 de zile de la data inscrierii candidatului.

Cursurile de specializare autorizate de CNFPA au devenit tot mai scurte si mai generale iar certificatele eliberate la absolvirea lor, desi mentioneaza competentele adresate, reprezinta mai mult o dovada a participarii la curs decat o validare a acestor competente. Costurile acestor cursuri au crescut iar din cauza competitiei intre furnizorii de formare, timpul alocat s-a tot redus, in detrimentul formarii.
De aceea, exista un interes tot mai mare pentru certificarea competentelor, atat din partea persoanelor interesate sa lucreze in managementul de proiect, cat si a angajatorilor care folosesc informatiile continute in certificatul de competenta pentru recrutarea si selectia personalului cu aptitudini si cunostinte adecvate specificului fiecarui post.

Avand in vedere necesitatea stringenta de atragere a fondurilor europene si interesul in piata muncii pentru specialistii in management de proiect, au fost finantate proiecte din fonduri europene pentru pregatirea si certificarea competentelor pentru aceasta ocupatie.
Un astfel de proiect, finantat prin POSDRU si implementat de catre CRFCAPL Bucuresti, ca centru autorizat de evaluare a competentelor, are printre obiectivele specifice certificarea competentelor in managementul de proiect pentru persoanele aflate in cautarea unui loc de munca. In aceasta categorie intra toate persoanele care nu au calitatea de salariati la data evaluarii competentelor (sunt studenti, antreprenori, lucratori independenti, etc.) si care au avut participat la initierea si/sau implementarea de proiecte de tineret, sociale, de infrastructura, etc. Acestea pot beneficia in mod gratuit de evaluarea competentelor profesionale in cadrul proiectului pentru obtinerea certificatului de competenta care sa le permita o mai buna pozitie pe piata muncii in managementul de proiect.
Cei interesati trebuie sa se grabeasca pentru ca locurile sunt limitate iar proiectul se afla deja in faza de implementare.

Voi reveni cu detalii privind procedura si cetintele de evaluare a competentelor si voi raspunde in mod specific intrebarilor celor interesati si care se incadreaza in grupul tinta al proiectului.


5 comentarii la “Certificarea competentelor profesionale ale managerului de proiect – necesitate si oportunitate”
  1. Mirea Tudor a spus:

    BUna seara,
    Mă interesează certificarea competentelor pentru manager de proiect.
    Aştept detaliile privind procedura şi cerinţele . . .
    Tudor Mirea

  2. Mirea Tudor a spus:

    In şcoli există interes pentru astfel de proiecte.
    Nu sunt oameni ,,calificati”.

  3. COSTA MARIA a spus:

    Tdeea este geniala daca are si norme metodologice pentru evaluare. Eu personal salut o astfel de reglementare intrucat am scris si implementat proiecte, am fost lector pentru managementul proiectelor in sanatate,am fost manager de institutie sanitara 14 ani ,sunt consultant autorizat in afaceri si management , dar ..nu am inca un certificat CFPA de man ager de proiect si se pare ca acesta este esential .Mi-am propus sa ma inscriu la curs in acest an pentru a putea sa-mi promovez proiectele POSDRU Va salut cu respect !

  4. Fartat Aurel a spus:

    Doresc sa devin manager de proiect. Cred ca am capacitatea de a invata si a duce la bun sfarsit un proiect.
    Am 57 ani si sunt de profesie inginer. Sunt prea batran?
    Oricum vreau sa intocmesc un proiect pentru agricultura… Daca se poate sa urmez si eu aceste cursuri va rog sa-mi comunicati.
    Va multumesc!

  5. Octav Barbuneanu a spus:

    Sa traiasca domnul Gil(Virgil)

    Unde se pot face cursuri pentru „manager proiect” recunoscute in UE?

    Cred ca-ti mai aduci aminte de Octav??? Ma intereseaza aceste cursuri pentru Razvan (feciorul meu)

Comentariul tau