1. Managerul de proiect functionar public

O cercetare a Fundatiei Soros legata de accesul autoritatilor locale la fondurile europene arata faptul ca primariile au realizat, in medie, 2,5 proiecte finantate din fonduri europene si guvernamentale, intre 2004 si 2008. Cercetarea a relevat ca, in general, orasele mari si mijlocii sunt active in accesarea banilor europeni dar problemele apar in restul localitatilor. Conform cercetatorilor autoritatile si institutiile publice care au angajati pregatiti pentru proiectele europene au sanse mai mari cu 55% de a accesa fondurile europene. Aici insa apare o problema:  din proiectele finantate din fonduri europene nu se pot plati salarii pentru functionarii publici. Pentru personalul din cadrul institutiilor si autoritatilor publice, incadrat in functie publica, participarea la implementarea unui proiect cu finantare europeana se considera obligatie de serviciu iar singurele stimulente financiare sunt cele stabilite de Legea nr.490/2004 si Legea nr. 339/2007.

Ordonanta de Urgenta nr.35 din 11 aprilie 2009 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul cheltuielilor de personal in sectorul bugetar stabileste noi reglementari privind stimularea financiara a personalului care gestioneaza fonduri comunitare incadrat in functia publica. Publicul tinta caruia i se adreseaza aceste reglementari include si personalul cu atibutii de management a proiectelor cu finantare internationala (asa cum acestea sunt definite prin legea 339/2007) din cadrul institutiilor si autoritatilor publice.

Legea nr. 339/2007, aplicabila “unitatilor administrativ-teritoriale la nivelul autoritatilor administratiei publice locale si judetene, precum si institutiilor si serviciilor publice aflate sub autoritatea sau subordine acestora”, stabileste ca se pot incadra specialisti pregatiti in managementul de proiect in functii publice pentru ca “acestia sa lucreze in mod competent si calificat in proiectele cu finantare internationala care se deruleaza la nivel judetean sau local”.

Noile reglementari aduse de OUG nr.35/2009 modifica si completeaza art.3 si art.10 din Legea 339/2007 privind  criteriile si procentul de majorare a salariilor de baza pentru consilierii manageri de proiect, acestea urmand sa fie stabilite printr-o Hotarare de Guvern.

Cerintele legale in vigoare privind pregatirea si certificarea calificarii profesionale pentru specialistii incadrati in structurile infiintate la nivelul autoritatilor publice pentru managementul proiectelor sunt cele prevazute de Legea nr. 339/2007, dar formularea lor lapidara admite o libertate de interpretare care necesita discernamant in alegerea modalitatii de conformare.

2. Pregatirea specialistilor in managementul de proiect.

Conform art.14 din Legea nr.339/2007 “pregatirea specialistilor pentru managementul de proiect se face prin formele de invatamant postliceal sau postuniversitar prevazute de lege”.

In baza acestor reglementari orice curs de specializare-perfectionare, autorizat conform legii, este recunoscut ca forma de pregatire. Datorita concurentei pe piata formarii, cursurile de specializare, bazate pe standardul ocupational R38 – manager de proiect, sunt ofertate de furnizorii inscrisi in Registrul National al Formatorilor Autorizati pentru durate foarte variate, care incep cu 1-2 zile si merg pana la 3-4 saptamani. Fiecare curs se finalizeaza cu un certificat de absolvire si cu supliment descriptiv, care mentioneaza competentele in managementul de proiect care au fost imbunatatite in urma cursului.

Avand in vedere cerinta formala a obtinerii certificatului de absolvire pentru justificarea ocuparii postului in conditii de operativitate si costuri minime, exista o tentatie tot mai mare de reducere a duratei cursurilor. Prin cursurile de foarte scurta durata nu se pot adresa toate competentele din standardul ocupational si astfel pregatirea nu este relevanta pentru indeplinirea atributiilor postului. Cei interesati pentru inscrierea la un curs de formare autorizat trebuie sa se informeze care sunt competentele din standardul ocupational adresate de respectivul curs, care sunt referintele furnizorului de formare, si abia apoi sa decida daca participarea la acel curs este justificata.

3. Certificarea calificarii profesionale a managerilor de proiect

Conform art.15 din Legea nr.339/2007 “certificarea calificarii ca specialist in managementul de proiect se face de catre institutiile de invatamant abilitate, competente si acreditate”. Prin Ordinul comun nr. 4543/468 din 2004 al MEC si MMSSF, certificarea competentelor profesionale pentru managerul de proiect este procesul de colectare a dovezilor de competenţă şi judecarea lor în raport cu cerinţele standardului ocupaţional R38. Pentru certificarea competentelor in managementul de proiect exista evaluatori acreditati inscrisi in Registrul National al Centrelor de Evaluare si Certificare a competentelor profesionale autorizate de catre Consiliul National de Formare Profesionala a Adultilor. Certificarea dovedeste competenta profesionala si oferă garanţia că o persoană a demonstrat că are cunoştinţele şi deprinderile necesare efectuării activităţilor descrise în standardul pe baza căruia a fost evaluată, precum si faptul ca sunt respectate cerintele European Qualifications Framework promovate de Autoritatea Nationala de Calificari din cadrul CNFPA.

Certificatele de competente profesionale cu sigla Consiliului pentru Standarde Ocupationale si Atestare – C.O.S.A., eliberate de centrul de evaluare a competentelor autorizat au regimul actelor de studii si sunt recunoscute pe piata muncii din Romania conform Legii 253/2003 si OG 129/2000.

4. Consideratii finale:

Prezentul articol isi propune sa initieze un schimb de opinii privind cerintele formale de certificare a calificarii specialistilor in managementul de proiect incadrati in functia publica pentru a putea beneficia de stimularea financiara.

Consideratiile autorului se bazeaza pe experienta sa de manager de proiect, formator si evaluator de competente profesionale in cadrul Centrului Regional de Formare Continua din Administratia Publica Locala Bucuresti si co-autor al Standardului Ocupational R38 Manager proiect.


6 comentarii la “MANAGERUL DE PROIECT IN ADMINISTRATIA PUBLICA”
  1. Mihaila Raul a spus:

    Buna ziua,
    Sunt personal contractual la un consiliu judetean si in acelasi timp si manager de proiect pe un proiect elaborat de mine pe PO DCA. Pe acest program a aparut in aprilie un Ordin comun cu MFP privind chetuielile eligibile prin care se mentioneaza ca functionarii publici pot fi platiti pe proiecte. Este normal ca un ordin comun sa fie mai tare decat legea functionarului public? dar ce mai este normal in tara asta?
    Certificatul se obtine foarte usor si multi il iau fara macar sa participe la cursuri. Eu cred ca salarizarea pe proiecte a functionarilor deschide poarta la numeroase abuzuri, ca asa e in administratie. Unii le muncesc si la aprobare sefii numesc pe cine vor ei. Rezultatul? – o implementare defectuoasa.
    Cu stima

  2. F Vlad a spus:

    Se poate va rog sa-mi spuneti care este acea bucata legislativa prin care devine obligatorie certificarea ca manager de proiect. Caut de cel putin o ora si nu reusesc sa o gasesc..

    Va multumesc!

  3. Marius GAITAN a spus:

    Felicitari pentru prezentarea succinta a cadrului legal privind meseria de Project Manager in contextul Legii 339/2007.
    Experienta de pana acum releva faptul ca cerintele pentru un Project Manager sunt putin „deformate” in contextul in care Managerul de Proiect devine persoana care trebuie sa se ocupe de Fonfurile Structurale.
    In realitate insa, Project Managerul trebuie sa „angajeze procesele de management ale proiectului” , referindu-ma aici la cele 44 de procese din cadrul Ciclului de Viata al Proiectului definite de PMI ( Project Management Institute – USA) in PMBOK (Project Management Body of Knowledge).
    Aria de competente a project managerului trebuie sa fie ceva mai larga (putind opera la nivelul managementului timpului, costurilor, riscurilor, calitatii, resurselor umane sau comunicarii) si nu doar pentru partea de Initiere-Integration , putin in zona Scope Management (doar pt. managementul cerintelor) si Procurementul (cf. OUG 34 … )
    In realitate Project Managerul se confrunta in cadrul proiectelor de infrastructura cu Antreprenori Generali (AG) , Contractori sau firme de proiectare care trebuiesc integrate corespunzator si coordonate pentru obtinerea succesului proiectelor (incadrarea in timp-cost-calitate).
    Ref. la Cursuri, va dau dreptate. Goana dupa „Certificate de PM” este exploatata de unele firme care organizeaza cursuri de 1-2 zile, timp in care cursantii nu pot primi suficiente informatii si nu pot intelege mecanismele complexe ale managementului de proiect.
    Partea foarte buna este legata de faptul ca si in Romania s-a creat cadrul legal ( destul de tarziu, dar s-a creat ! ) pentru implementarea Managementului de Proiect in Administratia Publica, faptul ca normele FIDIC au fost acceptate si in Romania iar procedurile de contractare si management a contractelor de investitii se aliniaza cerintelor europene si mondiale. OUG 34, a fost si aceasta aliniata cerintelor europene ( cf. cu Directivele 17/CE si 18/CE) privind Procurementul si Achizitiile , iar in spatele directivelor europene fiind de fapt procesele de Procurement definite de Cap.12 PMBOK, cf PMI-USA.
    Drumul catre succes al proiectelor este unic iar Romania se aliniaza cerintelor actuale, si asta este un fapt cu adevarat laudativ.

    Ing. Marius GAITAN
    PM Consultant & Civil Enginer
    EUROPROIECT ESTATE

  4. Doru Mindrila a spus:

    Stimate Domnule Panfil,
    Cu referire la articolul „MANAGERUL DE PROIECT IN ADMINISTRATIA PUBLICA” aparut in 07.05.2009 va asigur ca toti colegii mei , in numar de 20 persoane, au absolvit în 2008 cursurile conform standardului R28 iar in 2009 cursurile postuniversitare de specializare ” Managementul Proiectelor” la ASE Bucuresti , conform art. 14 din Legea 339 din 2007 dar nici pana astazi Legea nu se poate aplica din cauza ca Normele Metodologice de aplicare nu au mai aparut iar innstitutia locala nu are baza legala. Am sesizat si ministerele de resort si Guvernul Romaniei dar toate raspunsurile au fost evazive in sensul ca se va avea in vedere in viitor, probabil dupa 2015. Lucrez de 10 ani , ca Manager Proiect , intr-o Administratie Publica Locala , in cadrul unei Directii de Implementare a Proiectelor, cu un salariu conform grilei de salarizare a funcţionarilor publici si am 1500 lei net/luna si am in raspundere implementarea de proiecte care cumulat inseamna cca 30 mil. euro.
    Legea s-a prafuit si probabil a fost si anulata.
    Credeti ca este normal?
    Am rugamintea , in masura in care este posibil,daca aveti noutati sa-mi comunicati.
    Va multumesc,
    Doru Mindrila

  5. Alina D a spus:

    Buna ziua

    V-as ruga sa imi spuneti, daca aveti cunostinta, care sunt criteriile pe care trebuie sa le indeplineasca o companie oferind servicii de project management pentru a putea participa in cadrul proiectelor care beneficiaza de finantare de la Uniunea Europeana.

    Va multumesc.

  6. andrei a spus:

    nu sunt chir asa usor de obtinut fondurile europene trebuie sa ai un proiect foarte bine pus la punct

Comentariul tau